Løb dig sund

Løb dig sund

1

loeb dig sund Løb dig sundHar du svært ved at nå det helt, og føler du dig tit uoplagt og stresset? Hvis det virker bekendt, kan regelmæssige løbeture være noget for dig. De vil ikke kun fremme din fysiske sundhed, også dit psykiske velbefindende vil få et boost.

En løbetur med faste mellemrum er ikke bare en effektiv form for motion, den fungerer også som en slags meditation, og du vil hurtigt kunne mærke resultater. Det bedste resultat opnås hvis du løber samme rute vær gang, da du så ikke slag bruge energi på alt for mange nye indtryk.

Når du vælger din rute skal du så vidt muligt prøve at finde et fast med ikke hårdt underlag at løbe på. En sti med grus er derfor meget bedre end et hårdt fortov eller asfalt. Men det må naturligvis afhænge af dine lokale forhold. Selv foretrækker jeg at kunne løbe direkte hjemmefra. Jeg bor tæt på en skov, og det er derfor naturligt at det er der jeg løber.

Vælg rutens længde, når du er kommet godt i gang. Til at starte med vil du sikkert have svært ved at løbe hele turen uden stop, med det skal du ikke lade dig gå på af. Prøv at holde kroppen i gang hele tiden og undgå at stå og puste. Det er meget bedre at løbe ganske langsomt fra starten af.

Hvis det er muligt så læg løbeturene fast i ugens program. Hvis du løber 2 gange om ugen, vil det fungere meget fint i forhold til både motion og meditation.

Du får mest glæde af at løbe mindst i 20-30 min – løber du kortere tid når du ikke at få glæde af den afstressende effekt som løbeturen  skaber. Den meditative effekt indtræder først når du er kommet ind i en god rytme, og får renset tankestrømmen. Selv løber jeg 30 min, for mig svare det til ca. 6 kilometer.

De første par uger er det bedst at tage det roligt og skifte mellem stilfærdigt løb og hastig gang. Hellere for langsomt løb og for hurtig gang, end omvendt. Efterhånden forlænger du de strækninger du løber uden stop, pludselig klarer du hele turen uden problemer. Start turen med at gå, det giver kroppen mulighed for at blive varm, og du undgår derved skader.

Løb er rimeligt ukompliceret at komme i gang med, det eneste du har brug for er et par rimelige løbesko. Tag dig tid til at finde nogen du har det rigtig godt med, og spørg gerne om hjælp i en løbebutik. Tøjet spiller derimod ikke så stor en rolle. Du kan ofte finde løbetøj på udsalg, og butikker som BILKA er også gode steder at starte.

Jeg håber du kommer i gang med at løbe, og får samme glæde af løbeturene som jeg.

ghd glattejern - 999 kr - Gratis fragt + 2 års garanti‎
www.nicehair.dk/ghd-glattejern‎
Officiel ghd leverandør

LIGNENDE ARTIKLER

1 KOMMENTAR

  1. jeg er 38 år og jeg og min mand har igennem 1½ år har begyndt at går til fitness min. 2 gang om ugen. siden juni måned begyndte vi også at løbe rund om søen, der er tæt på os. jeg genkender alt, hvad der står i artiklen,MEN, når jeg løber på løbebånden så løber jeg uden pause i 20 minutter. mine ben bliver ikke trætte og alt går godt. lige så snart løber jeg ud, så er det meget hurtigt jeg bliver forpustet og det er lige som, jeg ikke kan trække vejret. jeg holder nogle pauser, men jeg tænker på, at der er gået tre måneder, nu må jeg vænne mig til. hvad kan det været?
    men det bedste ved den er, at jeg får en dejlig dag og er frisk til mine gøremål.

Skriv et svar